De sfeer op de beurs straalt een trend in het alledaagse leven uit, enerzijds een invasie van de VAN
en anderzijds super de luxe motorhomes met prijzen tot ver boven het miljoen.
De grote winnaar van deze strijd tussen deze twee uitersten is de halfintegraal of profile motorhome
al of niet uitgerust met een liftbed.
De alkoof camper krijgt klappen, gezinnen met kinderen kiezen nu ook voor een halfintegraal,
en de verhuurders van motorhomes nemen steeds meer profiles in hun gamma, met rijbewijs B wel te verstaan.
Een halfintegraal is lichter van bouw, verbruikt minder, en is goedkoper bij de aankoop.
Merken die de markt kennen maken steeds meer motorhomes met een leeg gewicht van 3 ton waardoor die
zonder overladen te zijn 4 mensen met hun bagage kunnen vervoeren met een motorhome van 3,5 ton.
De meer luxueuze motorhomes dingen naar de gunst van de koper met meer laadvermogen en groter comfort,
hier is dan wel het rijbewijs C voor nodig. Hier spelen 3 assers die de prijzen nog rond de
100,000 kunnen houden, een steeds belangrijker rol.
In Europa krijgt de slide-out nog weinig aandacht, een paar merken uitgezonderd oa. Vario-Mobil en Flair
De prijzen van opties swingen de pan uit, daarom voeren veel merken de zogenaamde pakketten in.
Soms is op die manier een winst van wel 50 procent mogelijk en kan men voor hetzelfde geld zijn motorhome
beter uitrusten. (opletten met gewicht van de opties)
In Belgie stellen sommige invoerders een motorhome samen die aangepast is aan de Belgische markt,
als voorbeeld een drieasser, standaard hebben die een motor van 130pk wat veel te weinig is,
daarom geeft men in Belgie nog alleen prijs met een drieliter motor, en soms tot 10 opties die toch altijd genomen
worden, een goed idee, het drukt de prijzen en maakt de motorhome betaalbaar.
Veel belangstelling voor deze Tonke Fieldsleeper 2, prijs zoals afgebeeld opties in 136.896 euro
Burstner Ixeo Time Fifty Five 55 halfintegraal motorhome
Rimor alkoof motorhome op de nieuwe iveco Daily, goed voor 450.000 km
Chausson Profile motorhome hefbed in optie
Dethleffs Globebus halfintegraal motorhome
Hymer Exsis T leeggewicht onder de 3 ton, dud nog 500kg laadvermogen
Goede prijs, slecht chassis, De Renault zakt achteraan door zijn benen,
Renault heeft geen lijn voor camper chassis zoals Fiat
Geen nood denkt Goldschmitt wij staan klaar met een hulpluchtvering voor de Renault Master
Carado halfintrgraal motorhome op Fiat Ducato chassis
Forster motorhome van 45.149 euro en 115pk sterk, een nieuw budget ? merk van Eura-mobil
zie merken
Het wordt tijd dat de ingenieurs die onze motorhomes tekenen er ook mee rijden
zodat ze kunnen ondervinden waarvoor een motorhome dient, dan zijn we verlost van die
verkeerd gekozen wielbasis zoals op de foto´s
hiernaast en hierboven,
Niet alle merken kiezen de verkeerde chassis wielbasis
en zeker niet zo overdreven als bij de voorbeelden
Chausson integraal motorhome new model
Knaus SKY i 700 integraal mtorhomes